Om träning

  Funktionell träning  

– Syftar till att förbättra dina svagheter.

– Träning som är skonsam mot kroppen

– Att träningen är användbar, d.v.s den fyller en funktion i din vardag eller

ditt idrottsutövande.

– Övningar som tränar flera funktioner och rörelseplan samtidigt för att efterlikna verkligheten, ofta med kroppen eller fria vikter som belastning.

Hållning

– En god hållning avlastar kroppen och ökar rörelseförmågan.

– En god hållning förbättrar andningsmönstret genom att bröstkorgen öppnas upp, och därmed förbättras också syresättningen till muskulaturen.

– En god hållning gör att de djupa stabiliserande mag och ryggmusklerna aktiveras, vilket skapar förutsättningar för ett bättre rörelsemönster.

Stabilitet/Balans

– En god stabilitet i skuldra, bål, bäcken och knä skapar förutsättningar för ett rörelsemönster som kostar mindre energi, ger en bättre teknik och minskar skaderisken.

– Om stabiliserande muskulatur är försvagad tvingas andra muskler att kompensera, vilket ökar risken för överansträngning, smärta och skador. Det leder också till sämre teknik och prestationsförmåga.

– En muskel som ska utföra en rörelse behöver en fast punkt att verka från för att kunna arbeta effektivt.

– Dålig balans kompenseras ofta med ökad muskelspänning som kostar energi och ökar risken för överansträngning.

Rörlighet

– En god rörlighet gör det lättare att aktivera de stabiliserande musklerna i bål och skuldra samt förbättrar möjligheten till en bra teknik.

– Har vi inte den rörlighet som krävs i ett plan eller en led tar vi ut den i en annan, vilket ofta leder till överansträngning och smärta.

– Vid aktiv rörlighetsträning stimuleras även stabilitet och hållning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *